تگ canonical

By:

گوگل نسبت به مطالب تکرای و یا به اصلاح Duplicate content حساس است و زمانیکه که ربات های گوگل با آدرس هایی که محتوای تکراری دارند برخورد می کنند فقط یکی از آنها را به عنوان اصلی اینکس می کنند. شما با تگ canonical به گوگل نشان می دهید که کدام آدرس را به عنوان آدرس اصلی ایندکس نماید هرچند که این انتخاب همیشه با ما نیست و گوگل بیشتر موارد نیز به انتخاب خود عمل می کند.

این آدرس های تکراری اکثرا در سایت های فروشگاهی که با تغییر قیمت هایی مثل قیمت ، رنگ و دسته بندی های مختلف تولید می شوند. و یا صفحاتی که با پرینتر نمایش داده می شوند. و همچنین نسخه های http و https ؛ و یا آدرس های با www ویا بدون آن. طبق مثال زیر:

http://example.com
http://www.example.com
https://example.com
https://www.example.com

همگی این آدرس ها به یک صفحه ختم می شوند. حل این مشکل توسط کد انتقال دائمی یا کد Redirect 301 امکان‌پذیر است.

مورد بعدی ورژن موبایلی سایت مثل m.example.com می باشد که محتوای مشابهی با example.com خواهد داشت.

نحوه استفاده از rel=”canonical”

۱ - https://www.example.com/quality-wrenches.html
۲ - https://example.com/quality-wrenches.html
۳ - https://example.com/quality-wrenches.htm?sort=price
۴ - https://example.com/quality-wrenches.htm/print

مثال: به آدرس‌های بالا توجه کنید. فرض کنید در یک فروشگاه اینترنتی، آدرس اول به صفحه اصلی محصولات اشاره می‌کند. آدرس دوم بدون www است. آدرس سوم محصولات را بر اساس قیمت مرتب می‌کند و آدرس چهارم نسخه قابل پرینت صفحه اصلی است. محصولات این فروشگاه اینترنتی باید فقط با آدرس صفحه اول در گوگل ایندکس شوند، در نتیجه برای همه صفحات ( حتی صفحه اصلی) متا تگ Canonical را به شکل زیر تعریف می‌کنیم.

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/quality-wrenches.html"/>

دقت داشته باشید این تگ در قسمت head کدهای html هر 4 صفحه قرار می‌گیرد.

با این کار به ربات‌های گوگل می‌گوییم که اگر ۴ ادرس بالا را مشاهده کرد فقط آدرس ۱ را در نظر بگیرد و در نتایج نشان دهد و ۳ ادرس بعدی هر آنچه که دارند مربوط به آدرس ۱ است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments